درباره ی استانبول,شهر امپراطوری ها
  •    وجود موزه ها ، کلیساها ، کاخ ها ، مساجد با شکوه ، بازارها و نیز طبیعت زیبای این شهر همواره باعث شگفتی گردشگران می شود. باید گفت این آثار از نظر کمی تعدادشان بسیار فراوان بوده و در عین حال بسیار زیبا هستند.اگر در ناحیه غربی تنگه بسفر به زیبائی غروب آفتاب و رنگ قرمز آن نگاهی بیندازد دلیل اینکه چرا ساکنین این منطقه قرن ها پیش این سرزمین را برای زندگی خویش انتخاب کرده اند خواهید فهمید. در یک چنین لحظه ای از غروب آفتاب در خواهید یافت که چرا این شهر بعنوان یکی از درخشنده ترین شهرهای دنیا مطرح اسکاخ توپ کاپی در محل تلاقی تنگه بسفر ، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی و دوران امپراطوری عثمانی است. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ های کاخ نیز در همین سمت جای گرفته اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراطوری عثمانی است ، استفاده می شود. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی میکرده اند. سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی ، جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشدقرار گرفتن استانبول بین دو دریای سیاه و دریای مرمره ، تابستان‌های شرجی و زمستان‌های پر از برف و بارانی برایش ساخته. بهترین وقت سفر، فصل بهار و اوایل پاییز است که دمای هوا حداکثر ٢٣ درجه می‌شود و رطوبت هم بسیار پایین است .بعد از وارد شدن به استانبول و از همان داخل فرودگاه آتاتورک شاید اولین چیزی که توجه مسافران را جلب می‌کند، پرچم‌های قرمز ترکیه است که از همه جا آویزان هستند؛ علاقه و تعصب ترک‌ها به ملیت‌ و رهبرشان آتاتورک باعث شده که شهر بزرگ استانبول همیشه در یک جشن ملی به نظر برسد . فرودگاه در بیست‌کیلومتری غرب شهر واقع شده و تا مرکز شهر با تاکسی حدود نیم ساعت فاصله دارد. کرایه‌ی تاکسی نسبتاً گران است و می‌شود همین مسیر را با مترو، اتوبوس یا تراموا هم طی کرد. بستگی به حال و حوصله‌ و انتخاب خودتان دارد. ایستگاه مترو از سالن اصلی فرودگاه ده دقیقه‌ای پیاده‌روی دارد ولی بسیار راحت و ارزان است، به شرطی که شما از آن آدم‌هایی نباشید که همه چیز را توی چمدان با خودشان این طرف و آن طرف می‌برند

    تعدادی از جاذبه های گردشگری استانبول :

    ایاصوفیا
    مسجد سلطان احمد
    کیزکوله سی (برج دختر )
    مینیا تورک
    استانبول بوغازی (تنگه استانبول-بسفر )
    روملی حصار ( قلعه رومی )
    یدی کوله (هفت برج )
    گالاتا کوله سی (برج گالاتا )
    کاخ توپکاپی
    کاخ بیلر بی
    کاخ چیراغان
    کاخ های دلما باهچا
    بام استانبول (تپه های چاملیجا )
    جزیره بیوک آدا یا پرنسس
    موزه هنرهای اسلامی ترکیه
    موزه باستان شناسی
    موزه فرش ترکیه
    کاپالی چارشی (بازار بزرگ )
    میسیر چارشیسی (بازار ادویه )

    مسجد های تاریخی استانبول :

    مسجد ایا صوفیه
    مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی
    مسجد فاتح
    مسجد سلیمانیه
    مسجد بایزید

    .
    محبوب‌ترین جذابیت استانبول برای مسافران، کاخ‌ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی است که قدمت آن‌ها به امپراطوری رومی‌ها ، بیزانس و دوره‌ی عثمانی‌ها می‌رسد. یکی از مشهورترین آن‌ها مسجد سلطان احمد در همین محله‌ی سلطان‌ احمد است با معماری زیبا و شش مناره‌ی آبی که به مسجد آبی معروف شده. روبه‌روی مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ی تماشایی ایا صوفیه قرار گرفته که سرسرای وسیعش، دنیایی از فرهنگ و هنر اسلامی ترکیه را در خودش دارد. در بالای منطقه‌ی سلطان‌احمد و نزدیک به شاخ‌طلایی ، مدخلی که بخش قدیمی و جدید استانبول را از هم جدا می‌کند، کاخ توپ‌کاپی است که نزدیک به چهارصد سال مرکز سلاطین عثمانی بوده و امروز کلکسیونی از چینی‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب عثمانی را به نمایش می‌گذارد و چشم‌انداز زیبایی نیز به تنگه‌ی بسفر دارد؛ تنگه‌ی بسفر همان تنگه‌ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل می‌کند و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده . کاخ دولما باغچه نیز در ساحل تنگه‌ی بسفر قرار گرفته؛ دولما باغچه به چلچراغ خیلی بزرگش مشهور است، تمام ساعت‌های این کاخ روی نه و پنج دقیقه، ساعتی که آتاتورک در تاریخ ١٠ نوامبر ١٩٣٨ در دولما باغچه از دنیا رفت، ثابت مانده‌اند .
    آیاصوفیه :
    بنای آیا صوفیه كه در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد یكی ازبزرگترین اثرهای تاریخی دوران بیزانس است و در زمان كنستانتینوس اول بنا شده است . این بنا كه ستون بندی آن چوبی بود در 15 شوبات 360 افتتاح شد اما درجریان شورش علیه دولت تماما سوخت. این بنا مجددا بدست تئودوزیوس دوم احداث و درس ال 415 مجددا افتتاح شد. در دوران جاستینیانوس اول بدنبال یك شورش علیه دولت مجددا دستخوش حریق شد. برای بازسازی بنا دو معمار به نامههای ایسیدوروس (از میلتوس یا سوكلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی ) ماموریت یافتند. بنا با كار 10 هزار كارگر در طول پنج سال و تحت نظر 100 استاد باشی تكمیل شد و به تاریخ 27 آرالیك 537 افتتاح شد. بنایی كه امروزه در سال پذیرایی صدها هزار نفر توریست داخلی و خارجی است، در سنوات بعد از آن تاریخ نیز مكرر بازسازی شده است. این بنا كه به مدت 916 سال بعنوان كلیسا از آن استفاده شده است پس از فتح استانبول به مسجد تغییر یافت. این مسجد به مدت 481 سال در دوران عثمانی ها فعال بود. آیا صوفیا بعدا با اضافه شدن بناها ، مناره ها و بازسازیها در سال 1935 به موزه تبدیل و در خدمت توریسم قرار گرفت. موزه هر روز از ساعت 9:30 الی 16:30 برای بازدید علاقه داران باز است

    یکی از چیزهایی که همه‌جای استانبول ، توی هر خیابان و کوچه‌ای وجود دارد، کافه و رستوران است. رستوران‌های محلی با تنوع غذایی خیلی زیاد، کباب‌سراها، رستوران‌های دریایی و مدیترانه‌ای، پیتزاها و فست‌فودها و رستوران‌های مخصوص گیاه‌خواران، از استانبول یک شهر خوشمزه ساخته‌اند. با این همه رفتن به استانبول بدون خوردن کومپیر و کوفته‌کباب‌های ترکی ، لطفی ندارد .

    از دریای زیبای مرمره، تنها به آب‌های گرم و ساحل زیبایش اکتفا نکنید؛ اتفاقات زیباتری این‌جا می‌افتد: دریای مرمره دارای نه جزیره‌ی کوچک و دیدنی است که به آن‌ها شبه‌جزایر آدولار می‌گویند. هر روز کشتی‌هایی به این جزیره‌ها رفت و آمد می‌کنند، بلیط رفت و برگشت کم‌تر از بیست‌هزارتومان است و بین یک ساعت تا یک ساعت‌ونیم زمان می‌برد. بزرگ‌ترین جزیره، بیوک‌آدا ست که عبور و مرور وسایل نقلیه‌ی موتوری در آن ممنوع است و رفت و آمد با دوچرخه و درشکه انجام می‌شود. فصل گرما، ورزش‌های آبی در جزیره‌ها ممکن است و خوردن یک ناهار در محیط منحصربه‌فردشان حتماً خوش می‌گذرد .

    اگر وقت کافی داشتید، دیدن این‌ها را هم در استانبول از دست ندهید :
    -
    رقص رنگ‌ها ، نمایشی است از سنت‌های ده ناحیه‌ی کشور ترکیه که هر شب ساعت ٧:٣٠ در مرکز فرهنگی FKM اجرا می‌شود و علاوه بر آشنایی با قسمت‌هایی از فرهنگ ترکیه، به خاطر طراحی زیبای نور و لباس‌ها، تماشایی است .
    -
    بازار صنایع دستی در منطقه‌ی فاتح ، بازاری دیدنی از سوغاتی‌های ترکیه و ادویه‌ها و سبزیجات محلی .

    استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ زرین یا خلیج در این شهر واقع است. این شهر در گذشته بیزانتیوم و بعد کُنستانتینوپُل (شهر کنستانتین) (به عربی: قسطنطنیه) نامیده می‌شد. از سال ۱۹۳۰ رسما استانبول نامیده شد. استانبول مرکز استان استانبول است. این کلان شهر به عنوان شهر فرهنگی اروپا برای سال 2010 انتخاب شده است .

    این شهر هم اکنون یکی از شهرهای مهم و زیبای کشور ترکیه بشمار می‌آید که در کنار تنگه بسفر (تنگه‌ای که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می‌‌کند ) قرار دارد. اسلامبول یا استانبول در بخش اروپایی ترکیه است و حلقه ارتباطی آسیای صغیر با اروپای شرقی به شمار می‌‌آید .

    تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد، بارانی و برفی ویژگی آب و هوای استانبول است. میزان بارش سالیانه استانبول به طور میانگین ۸۷۰ میلی متر است. میزان رطوبت نيز اغلب زیاد است .

    به طور متوسط بیشترین درجه حرارت در طول ماه‌های مختلف زمستان بین ۷ درجه سلسیوس ( ۴۶ درجه فارنهایت) و ۹ درجه سلسیوس ( ۵۰ درجه فارنهایت) است . بارش برف در استانبول برای یک یا دو هفته در طول فصل زمستان عادی است؛ اما یکی از این بارش‌ها می‌تواند سنگین باشد. غالباً این بارش در بین ماه‌های دسامبر و مارس رخ می‌دهد .

    در ماه‌های تابستان ازژوئن تا انتهای سپتامبر به طور میانگین درجه حرارت روزها از ۲۸ سلسیوس ( ۸۲ درجه فارنهایت) شروع می‌شود. گرمترین ماه، جولای با متوسط درجه حرارت ۲۳ ٫ ۲ درجه سلسیوس و سردترین ماه، ژانویه با متوسط درجه حرارت ۵ ٫ ۴ درجه سلسیوس است. بالاترین درجه حرارت ثبت شده در استانبول ۴۰ ٫ ۵ درجه سلسیوس ( ۱۰۵ درجه فارنهایت) در آگوست سال ۲۰۰۰ و پائین‌ترین درجه حرارت - ۱۶ ٫ ۱ درجه سلسیوس ( ۳ درجه فارنهایت) در فوریه سال ۱۹۲۷ بوده‌است .

    این شهر تا حدودی بادخیز است و به طور متوسط (میانگین) سرعت بادی حدود ۱۷ کیلومتر در ساعت دارد. تابستان خشک‌ترین فصل است، هر چند تابستانها هم بارش باران وجود دارد

    استانبول یکی از شهرهایی است که تقریباً تمام وسایل نقلیه‌ی عمومی را دارد: تاکسی‌های شخصی، تاکسی‌های اشتراکی یا همان دولموش‌ها، تراموا، اتوبوس و مینی‌بوس، مترو و حتی قایق برای عبور و مرور بین بخش آسیایی و اروپایی. ولی یکی از جاهایی که به تاکسی نیازی نیست و پیاده‌روی خوش می‌گذرد، خیابان معروف استقلال در استانبول است؛ خیابانی طولانی که از میدان تقسیم شروع می‌شود و ورود ماشین به آن ممنوع است و تنها یک تراموای قدیمی اجازه دارد طول خیابان را طی کند. دو طرف خیابان سنگ‌فرش استقلال مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ است و گروه‌های موسیقی در پیاده‌رو برنامه اجرا می‌کنند. اگر دوست داشته باشید، هنرمندانی هستند که با کم‌تر از پنجاه لیر چهره‌ی شما را نقاشی می‌کنند. چرا که نه؟ حداقل یادگاری جالبی است. اگر خریدکردن از فروشگاه‌های این خیابان شما را راضی نمی‌کند، سری به دو مرکز خرید بزرگ کانیون و جواهیر در خیابان بویوکدر بزنید. جواهیر یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در اروپاست و تمام برندهای مطرح دنیا را این‌جا می‌توان پیدا کرد

    نواحی استانبول به ۳ قسمت اصلی تقسیم می‌شود :

    شبه جزیره تاریخی استانبول قدیمی بخش‌ها و نواحی امین اونو و فاتح را در بر می‌گیرد. این مناطق در سواحل شمالی شاخ طلایی (خلیج) واقع شده‌اند که مرکز قدیمی شهر را از قسمت‌های شمالی و جوانتر سمت اروپایی جدا و متمرکز می‌کند. شبه جزیره تاریخی با دیواره‌های قسطنطنیه در غرب به انتها می‌رسد . شبه جزیره توسط دریای مرمره در جنوب و بسفر در شرق احاطه شده‌است .
    شمال شاخ طلایی، مناطق تاریخی بَی اوغلو و بشیکتاش هستند که محل اسکان آخرین سلطان بوده و زنجیره‌ای از روستاهای سابق مانند اورتاکوی و ببک در میان سواحل بسفر ادامه می‌یابد. در بخش‌های اروپایی و آسیایی بسفر، استانبولی‌های ثروتمند عمارت‌های بزرگ چوبی زیبایی را ساخته‌اند که این عمارت و ساختمان‌ها یالی نامیده می‌شوند که به عنوان اقامتگاه تابستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد .
    کوی‌های اوسکودر و کادیکوی که در سمت آسیایی قرار گرفته‌اند، در واقع شهرهای مستقلی هستند و امروزه مناطق تجاری و مسکونی مدرنی در آنها ایجاد شده و حدودیک سوم از جمعیت استانبول در خود جای داده‌است .

    استراحت و تفریح در استانبول :

    بیشتر مکان‌های عمومی برای شنا کردن در شهر در باکرکوی، کوجوک جکمجه سارییی و بوسفروس می‌باشند. در بیرون شهر جزایر پرینسس دریای مرمر، سیلیوری و توزلا مانند کیلیوس و سیله در دریای سیاه وجود دارد. جزایر پرینسس، آدالاری، پرنس گروهی از جزایر دریای مرمر، جنوب کارتال و پندیک هستند. کاج و سبک نئوکلاسیک کاج سنگی (چوبی) و هنر عصر جدید روش عمارت‌های بزرگ تابستانی عصر عثمانی از قرن‌های نوزدهم و بیستم، کالسکه‌های اسبی (وسایل نقلیه موتوری مجاز نبودند) و رستوران‌های ماهی یک هدف عمومی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها می‌توانند توسط معبر قایق‌ها و معبرهای پر سرعت دنیز اوتوبوسو از امینونو و کارتال برسند. ۹ جزیره، در ۴ منطقه قرار گرفته‌است . سیله یک منطقه و پناهگاه ساحلی ساخته شده و مشهور ترکیه در دریای سیاه، در ۵۰ کیلومتری استانبول است. کیلیوس یک پناهگاه ساحلی آرام است که از درب شمالی اروپایی بوسفروس در دریای سیاه دور نیست. محل خوبی برای شنا کردن است و در سال‌های گذشته در میان ساکنین استانبول به عنوان مکانی برای گردش عمومی بوده‌است. کیلیوس یک پارک ساحلی همراه با رستوران‌ها (ماهی) می‌باشد . مجله" نیوزویک" اخیراً استانبول را شهر متصل کننده اروپا نامیده‌است. بعد از چند دهه از سعی در رسیدن شرقی، افتخارات استانبول در کشف مجدد از یک شناخت مدرن و جدید بود، قسمت اروپایی آن از سردترین شهرها در دنیا بوده‌است. زیبایی‌های زیادی وجود دارد، هنوزه شهر هوای ابری همراه با بازارها، کلیساهای روم شرقی و عمارات عثمانی را دارا می‌باشد .


    نظرات شما عزیزان:

    نام :
    آدرس ایمیل:
    وب سایت/بلاگ :
    متن پیام:
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

     

     

     

    عکس شما

    آپلود عکس دلخواه:





خرید پستی شامپو رنگ مو

شهر مرزی سرو

دنیای پوشاک ترکیه با قیمتهای استثنائی

ایمیل مدیر سایت

  • sirvansero@yahoo.com

صفحات پاپ آپ

4.9 98